אחרי מספר כותרים מאכזבים בסדרת משחקי Call of Duty, כמו Infinite Warfare ו-World War II האחרון, סדרת משחקי היריות מגוף ראשון הפופולארית ביותר בעולם הצליחה למשוך אותי בחזרה בכל הכוח עם Black Ops 4 החדש. אמנם המשחק החדש מבית Treyarch לוקה בחסר מזווית קמפיין הסינגל פלייר, וזו אכן מכה איומה לכותר בעיניי ואני בטוח שבעיניי עוד שחקנים רבים אבל למרות זאת מתחת למצבי המולטיפלייר המגוונים אפשר לגלות כמות תוכן מרשימה ועצומה שנוכל לחוות החל משני מצבי מולטיפלייר חדשים Heist ו-Control, שלוש מפות זומבי מעולות ומצב הבאטל רויאל המכונה 'Blackout' העצום של הכותר, שמצליח לקחת את המצב המוכר ולהפוך אותו למשהו שעוד לא יצא לנו לחוות אף פעם.
חוסר הימצאותו של קמפיין סינגל פלייר מלא כמו שאנחנו רגילים לקבל מדי שנה באופן קבוע הפתיע את כולם כשהוכרז על כך במקור מוקדם יותר השנה, אבל במקומו מצאתי משהו שאולי שווה הרבה יותר: Blackout. הנסיון הראשון של Call of Duty להיכנס לתוך ז'אנר הבאטל רויאל מספיק שונה כדי לא להרגיש כמו משחקים אחרים דוגמת Fortnite או PUBG, אבל עדיין מספיק נאמן לז'אנר על מנת לספק לנו את החוויה המלאה.
אז כן, אמנם הז'אנר כבר לא עד כדי חדש, והוא בנוי ממשחקים שהעתיקו משחקים שהעתיקו משחקים כשעכשיו מגיע Call of Duty ומעתיק בעצמו – ברגע שהוכרז ש-Black Ops 4 הולך להגיע עם מצב באטל רויאל זה היה נשמע כמו בדיחה גרועה, ממש כמו ניסיון לרדוף אחרי הכסף ולא לחשוב בכלל על מה קהילת השחקנים באמת רוצה, אבל Treyarch הוכיחו את כל מי שחשב כך על טעותו, כן – גם אותי.
המפתחים הצליחו לשלב באופן מרשים את האלמנטים שהופכים את Call of Duty לכל כך מוצלח יחד עם מצב משחק שמרגיש פתאום חדש ומהנה כל פעם שמתחילים משחק חדש. מעבר לכך, המפה כוללת חופן מקומות מוכרים בתוכה מתוך משחקי Black Ops הקודמים ואפילו מתוך World at War, ששולבו באופן כמעט מושלם כדוגמת Nuketown, אחת ממפות המשחק המועדפות ביותר על השחקנים מאז שהוצגה לנו לראשונה. מעניין עם זאת לחשוב לאן מצב ה-Blackout של המשחק יכול עוד להתקדם. שלא תבינו אותי לא נכון, הוכיחו אותי על טעותי כשהציגו לי מצב באטל רויאל מהנה ומסקרן, מלוטש עד רמת הפרטים הקטנים, כזה ברמה שמגיע לנו לראות ממפתחת גדולה כמו Treyarch. הדאגה היחידה שלי היא לחשוב שכאן זה ייעצר ולא נמשיך ונקבל את העדכונים והתוכן הנוסף שבאמת מגיע לנו, כמו שאנחנו רגילים ממשחקים דוגמת PUBG שכבר מזמן איבד את רוח החידוש. אמנם ברור לי שעם משחק כמו Call of Duty כל תוכן נוסף יגיע כ-DLC בתשלום מופקע, אבל אם התוכן יהיה באמת איכותי, אולי זה נסבל לפחות?
בניגוד למצבי המולטיפלייר והזומבים, שם נוכל לעלות רמות ולקבל על כך פרסים כדוגמת כלי נשק חדשים ל-Classsים וכ'ו, מצב ה-Blackout באופן טבעי אינו מאפשר דבר כזה, הרי הכל בנוי על איסוף הציוד המפוזר במפה, אבל זה לא אומר שאנחנו לא מקבלים משהו. לאורך המשחק נוכל לעלות רמות על ידי הריגות ואתגרים שונים שנשלים במהלך המשחק, מה שיאפשר לנו לזכות בסקינים חדשים לשימוש. לא משהו חדש במיוחד, לא משהו מפתיע במיוחד, ובאמת הסקינים סך הכל קצת בנאליים, אבל זה עדיין נחמד שאנחנו מקבלים פרסים מסויימים על ההצלחות שלנו במהלך המשחק ב-Blackout וזוכים לתמורה כלשהיא לא רק במצב הזומבים והמולטיפלייר, שם ככל שנעלה רמות נקבל שדרוגים רבים.
"הוכיחו אותי על טעותי כשהציגו לי מצב באטל רויאל מהנה ומסקרן, מלוטש על הפרטים הקטנים, כזה ברמה שמגיע לנו לראות ממפתחת גדולה כמו Treyarch"
ה-Specialist HQ משמש כמעין 'מצב אימונים', שם אנחנו מסוגלים ללמוד את היכולות המיוחדות של כל אחד מהסוכנים ולהכיר את הסיפור שמאחוריהם. למרות שהמצב כולו בסיסי למדי ובאמת מסתכם בערך בתור 'מצב אימונים' הוא דווקא יכול להיות מהנה כדי להעביר את הזמן לא רע כשרוצים קצת להירגע יותר, להכיר את הדמויות והיכולות של כל אחת מהן בסביבה "בטוחה", וכמובן שסצנות הפתיחה מציגות לנו קצת מהסיפור של כל סוכן באופן ויזואלי מרשים. עדיין, בעיקר מה שהמצב הזה גרם לי הוא להבין כמה בעצם חסר לי קמפיין הסינגל פלייר וכמה בעיניי הוא חלק הכרחי בכל משחק Call of Duty.
לכל סוכן יש משימה, המשימה של כל סוכן במצב הזה יכולה להיות מושלמת בשלוש דרגות קושי שונות, Recruit, Regular ו-Veteran – עם כוכבים שמוענקים לנו ככל שרמת הקושי גבוהה יותר. אולי זה רק אני, אבל תמיד כשאני משחק על מנת להרוויח בין כוכב אחד לשלושה, אני מקבל קצת תחושה של Angry Birds, ואמנם זה עדיין מהנה ונחמד, אבל אין ספק שבכל מה שקשור ל-Specialist HQ, אתם תבקרו שם בעיקר כדי להעביר את הזמן, וללמוד את היכולות של הסוכנים כדי לתרגל אותם לפני קפיצה למים העמוקים במצב המולטיפלייר הסטנדרטי.
אם זה לא שבור, אל תתקנו את זה
ואם כבר באותו עניין של מצב המולטיפלייר הסטנדרטי שכולנו כל כך מכירים ואוהבים, חשוב לציין שהמולטיפלייר של Black Ops 4 פשוט מעולה – אין חדש תחת השמש, וזה בסדר. אם זה לא שבור, אל תתקנו את זה, וזו בדיוק הסיטואציה עם מצב המולטיפלייר של Call of Duty שכבר לפני שנים עלה על הנוסחה הנכונה ומאז מעבר לחידושים וליטושים מסויימים לא שינה הרבה, ובמקרה הזה הדבר משרת את המשחק לטובה. בניגוד ל-World War II משנה שעברה שהרגיש איטי עד רמה מתסכלת לפעמים, Black Ops 4 מאפשר משחק שהוא תמיד מהיר ומהנה, אין רגע דל עם משחק יריות שמשלב טוב בין כלי נשק מעניינים ליכולות של כל סוכן ויוצר זירת משחק מרגשת ומסקרנת. מעבר לזה, הזמן הנוסף שנדרש על מנת להרוג את היריבים שלנו עכשיו כשרמת ה-HP עלתה מסטנדרט של 100 ל-150 ועם מערכת ריפוי שדורשת מאיתנו לבצע את הפעולה באופן ידני, אנחנו מקבלים משחק מאוזן יותר עם דגש חזק יותר על משחק קבוצתי ושיתוף פעולה. לתפוס 2 יריבים לא מרוכזים כבר לא מבטיח לנו נצחון כמו שהיינו רגילים בכותרים קודמים בסדרה, מה שאומר ששחקנים שרגילים לשחק סולו יצטרכו לקחת את העניין בחשבון.
"בניגוד ל-World War II משנה שעברה שהרגיש איטי עד רמה מתסכלת לפעמים, Black Ops 4 מאפשר משחק שהוא תמיד מהיר ומהנה"
היכולות של הסוכנים באות גם הן לידי ביטוי משמעותי במשחק עכשיו כשכל דמות מקבל 2 יכולות, אחת מעין יכולת בסיסית יותר ואחת מעין יכולת עיקרית אפשר לומר. שניהן נטענות במהלך המשחק ללא מגבלה על כמות השימוש, כמובן נטענות מהר יותר תלוי כמה טוב הולך לנו במשחק, ומועילות לקבוצה שלנו במספר דרכים. Battery לדוגמא, אחת מהסוכנות המוצלחות יותר שאנחנו יכולים לבחור במשחק היא דמות עם דגש התקפי, שמגיעה עם יכולת לשימוש ברימון דביק שנדבק לכל משטח (כן, אפילו לשחקנים אחרים) ולאחר הפיצוף הראשון, מפזר עוד מספר רימונים קטנים להרס מוחלט, ובתור היכולת השנייה זוכה במשגר רקטות שקופצות בנגיעה עם משטחים או מתפוצצות מיד במגע עם שחקנים אחרים. בזמן שהרימון הדביק הוא מעולה כדי לחסל שחקן או קבוצת שחקנים שתפסו פינה ולא מוכנים לזוז ממנה, היכולת השנייה יכולה לשנות את כל מהלך המשחק ועם שימוש נכון יכולה בכמה פגיעות מדוייקות להפוך לחלוטין את לוח התוצאות – שימושי כשדברים נהיים באמת קשוחים.
שני מצבי המולטיפלייר החדשים שאנחנו מכירים ב-Black Ops 4 גם הם תוספות מבורכות. הראשון – Control, שבו על קבוצה אחת להגן על 2 נקודות פזורות במפה בזמן שעל הקבוצה השנייה להשתלט עליהן, והמצב מחייב לחלוטין עבודת צוות והוא סוג של שדרוג למצב ה-Domination המוכר (שגם הוא קיים במשחק). משחקים במצב ה-Control נגמרים כשאחת מהקבוצות ניצחה ב-3 סיבובים, כשחשוב לציין שכל קבוצה מקבלת מגבלה של עד 25 ריספאוונים לכל סיבוב. כמו שכבר אמרתי – אם אתם רוצים לנצח ב-Control, תקשורת עם שאר חברי הקבוצה היא הכרחית ולמען האמת גם הופכת את המשחק למהנה הרבה יותר.
המצב החדש הנוסף הוא Heist – כבר מהרגע הראשון הרגשתי דמיון בין Heist לבין Counter-Strike: Global Offensive. שחקנים מתחילים את המשחק עם 500$ בחשבון הבנק שלהם לבזבז על כלי נשק, תחמושת, ואביזרים לנשקים. על מנת להרוויח עוד כסף ולקנות כלי נשק וציוד מוצלח יותר – וכמובן גם לנצח בסיבוב – על הקבוצה שלכם להשיג שק כסף ולהביא אותו לנקודה המתבקשת כשמקביל הקבוצה השנייה נלחמת בכם על אותה המטרה בדיוק. באופן טבעי תקבלו בונוס על הריגות של חברי הקבוצה השנייה, אבל הדרך הטובה ביותר לנצח היא בהחלט להרוויח כסף מהמטרה הראשית והיא שק הכסף, על מנת לקנות ציוד טוב יותר לסיבובים המאוחרים יותר במשחק. גם כאן, בדומה למצב ה-Control וכנראה שאפילו הרבה יותר, תקשורת עם שאר חברי הקבוצה היא הכרחית ובלעדייה המשחק כמעט ובלתי אפשרי, בניגוד למצב ה-Control עם זאת, על מנת לנצח במשחק ה-Heist של לזכות ב-4 סיבובים ולא ב-3.
להרוג את המתים
כשלוקחים בחשבון את העובדה ש-Treyarch הם המוח שעומד מאחורי מצב הזומבים המקורי בסדרת משחקי Call of Duty, זה לא מפתיע לגלות שמצב הזומבים ב-Black Ops 4 הוא מצוין וכנראה הטוב ביותר שהכרנו עד היום. מעבר לכך, 3 מפות (ומפה רביעית כחלק מה-Season Pass) מבטיחות שתמיד יהיה אפשר לחזור לעוד וכנראה שהמצב לא הולך להימאס עלינו בזמן הקרוב.
התאמה אישית כמו בעבר היא חלק מהותי ממצב הזומבים גם השנה, עם אליקסירים וטליסמאנים שהולכים להוות מרכיב מהותי בהישרדות אל מול גלי הזומבים המתגברים. לאורך המשחק נוכל להתאים ולשפר את היכולות שלנו, כשבינהן יכולות דוגמת 'Anywhere But Here', יכולת שתאפשר לנו לקבל שיגור למקום ראנדומלי במפה – מה שהופך למושלם ברגע שאנחנו נתקלים בקבוצת זומבים גדולה יותר ממה שציפינו.
"כשלוקחים בחשבון את העובדה ש-Treyarch הם המוח שעומד מאחורי מצב הזומבים המקורי בסדרת משחקי Call of Duty, זה לא מפתיע לגלות שמצב הזומבים ב-Black Ops 4 הוא מצוין וכנראה הטוב ביותר שהכרנו עד היום."
מצב הזומבים מרגיש חלק מאי-פעם ועובד מעולה. חשוב לציין שבהחלט נתקלתי במעט קשיים למצוא שחקנים למצב הזומבים, לעומת מצבי המולטיפלייר וה-Blackout שם נכנסתי למשחק תוך מקסימום של 2 שניות. ההמתנה לא הייתה משמעותית, אבל היה מעניין לשים לב לזה ביחס לשאר מצבי המשחק. כנראה שכולם כל כך מתרשמים מהבאטל רויאל החדש של Call of Duty ועסוקים בלגלות אותו…
אוקיי – אז בשורה התחתונה
בשורה התחתונה, Call of Duty: Black Ops 4 הוא משחק מצוין, והוא המשחק שמגיע לנו לקבל אחרי כל כך הרבה כותרים בינוניים ואפילו חלשים בסדרת משחקי היריות מגוף ראשון שלימדה אותנו מה צריך להיות הסטנדרט. החיסרון בקמפיין סינגל פלייר מרשים כמו שהתרגלנו בהחלט מורגש, לפחות בשבילי, אבל כנראה שזה מסתכם בהעדפה אישית. מצב ה-Blackout החדש שמכניס את Call of Duty לזירת משחקי הבאטל רויאל מצליח להפוך מצב משחק שמרגיש בדרך כלל איטי ומגושם למשחק מהיר, מרתק ומלוטש עד רמת הפרטים הקטנים, המולטיפלייר הוא אותו מולטיפלייר מוכר שכולנו כל כך אוהבים, אבל עם שדרוגים קטנים שמצליחים להפוך אותו למספיק רענן גם למי מאיתנו שבילה יותר מדי שעות במולטיפלייר של Call of Duty בעבר, ומצב הזומבים מוצלח כמו תמיד ואפילו יותר, עם מספיק מפות שיאפשרו לנו לשחק עוד משחקים רבים.
כשרק הפעלתי את המשחק לראשונה הייתי נורא סקפטי, אבל כשצריך להודות בטעות צריך להודות בטעות: אני עדיין חושב שכל עניין ה-DLC במחירים מופקעים וה-Season Pass שמוכרים לנו בלי להראות לנו את המשחק זה מתסכל, מעצבן ומכעיס, אבל אין מה לעשות, בכל מה שקשור למשחק עצמו, החבר'ה ב-Treyarch עשו עבודה מעולה ועמדו בכל ההבטחות שלהם. אני לא יודע מה איתכם, אבל אני כותב את הביקורת הזו כבר יותר מדי זמן, ניראלי שאני צריך לחזור לשחק קצת ב-Blackout…