ביקורות

ביקורת: Sekiro: Shadows Die Twice

טוב חברים, אחרי המון זמן אנחנו סוף סוף מקבלים משחק נוסף מבית היוצר של Dark Souls ו-Bloodborne הלא הוא Sekiro: Shadows Die Twice, כותר חדש לגמרי. וכמשחק פותח ע"י FromSoftware אפשר להיות בטוחים שהמשחק הולך להיות מאתגר מהמשחק הממוצע שיש בשוק. כאשר המשחק פורסם דבר אחד הפחיד אותי… Activision, שלראשונה מפיצה משחק מבית FormSoftware, וכששומעים את השם Activision עולות מחשבות לא טובות, בעיקר של ניסיון סחיטה של כספנו היקר. אבל זה לא קרה ואני לא יכול להיות שמח יותר, מה שרק מוכיח שגם בלי Microtransactions אפשר וצריך ליצור משחק טוב.

אז כן, כבר אני אגיד: המשחק מעולה, ואני ממליץ עליו לכל מי שאהב את המשחקים הקודמים מבית FromSoftware, או באופן כללי למי שאוהב את עולם הסמוראים, התרבות היפנית ומחפש אתגר. אבל בואו נתחיל…

אי אפשר לבקר את Sekiro: Shadows Die Twice מבלי להסתכל על קודמיו, לא רק Darks Souls ו-Bloodborne מבית FromSoftware, אלא גם Nioh. ההבדלים העיקריים בין Sekiro והמשחקים שמהם שאב השראה, הוא כי Sekiro החדש הרבה יותר אגרסיבי מהשאר. כשבמשחקים הקודמים התחמקויות והגנה מאחורי מגן היו חלק עיקרי, ב-Sekiro תצטרכו ללמוד להדוף את מכות היריב, להישאר צמודים ולתקוף בכל הזדמנות. וכן, לקפוץ, לקפוץ, לקפוץ – אתם תשחקו בתור נינג'ה מיומן, מה שאומר שאתם לא רק קופצים ומתחבאים, אלא גם משתמשים בוו נזרק (Grappling Hook) שעוזר לכם להגיע לגגות, על מנת לפעול בצורה חכמה וטקטית, ולחסל את כל האוייבים באיזור אליו הגעתם. מדד סטמינה גם הוא לא קיים, אתם יכולים להתחמק ולתקוף כמה שאתם רוצים, למרות שאני לא אומר שזה בהכרח עוזר, אבל זה נחמד.

בנוסף, לא יוצרים דמות – קצת מבאס, אבל בכל זאת הסיפור במשחק הרבה יותר ברור מהקודמים, וגם דורש את הדמות המרכזית על מנת שתתקשר ותתפתח. אלו הם כמובן רק חלק מההבדלים הרבים, אבל הדבר שבאמת כדאי להבין כשנכנסים למשחק, כמו במשחקים הקודמים תצטרכו ללמוד לאט לאט את המכניקה של המשחק על מנת להצליח, ושימו לב שכדאי להיות סובלניים ולהשתמש באופציה להאזין לשיחות בין אוייבים, הם בדרך כלל נותנים רמזים ולפעמים פשוט אומרים מה הדרך להביס את הבוס (או ה-"מיני" בוס) הבא.

גראפיקה זה לא הכל

מבחינה גראפית המשחק לא דורש הרבה, ועדיין לפעמים מתקשה לרוץ על 30FPS בצורה יציבה, לפחות על קונסולת הפלייסטיישן 4 המקורית, המזל הוא כי זה קורה לעתים רחוקות, וכחוויה כללית רוב המשחק עבר לי באופן חלק וללא בעיות.

מזווית הסתכלות שונה, יש דברים שאנחנו בתור גיימרים לא תמיד מבינים ומנתחים, אחד מהם נקרא Art Direction, שהוא בעצם הסגנון הויזואלי שעליו החליטו המפתחים בזמן העבודה על המשחק. אז גראפית, Sekiro החדש אמנם לא הכי מרשים, אבל סגנון הציור והצבעים המדהימים לאורך המשחק, עושים את העבודה, כשכל איזור במשחק מעביר מסר, וכל אויב או בוס מראים את הדרך אלייה תצטרכו לגשת בקרב.

משחקיות

אמנם כבר נתתי לכם כמה מההבדלים בין המשחקים שקדמו ל-Sekiro לבין Sekiro עצמו, אך יש עוד כמה שדברים שכדאי לדעת עליהם.

כאשר אתם נכנסים לקרב, יש שני מדדים שצריך לשים לב אליהם: מדד החיים (כמובן, חשוב מאוד…), למיני בוסים יש מעל פס אחד, והרבה מהזמן יש אופציה לגשת אליהם להתקפת מתגנבת ולהוריד להם פס שלם. השני, מדד ההגנה, יותר חשוב! בזמן לחימה גם לכם וגם לאוייבים יש מדד הגנה שאחת המטרות בזמן הקרב היא לשבור אותו. כאשר הוא נשבר אצל האויב, זה הזמן לשחרר התקפה שתהרוג אותו במכה אחת, Death Blow. ככל שמדד החיים (של האויב או שלכם) נמוך יותר, זמן ההחלמה של מדד ההגנה ארוך יותר.

אם אתם תוהים כמה המשחק יכול להיות מאתגר ומתסכל לפעמים, מוזמנים להציץ בסרטון הבא

הקרבות ב-Sekiro הם אגרסיביים מאוד, אז אל תתביישו – כשאתם מרגישים שאתם קרובים למות, פשוט לברוח ולהתארגן מחדש… זה קורה הרבה. כמו ששם המשחק אומר, אז כן כאשר מתים יש אופציה לקום לתחיה. אמנם זה אפשרי רק פעם אחת אחרי מנוחה בפסלי הבודהא המפוזרים, אבל האופציה קיימת ועוזרת. תזכרו, כשאתם מתים לגמרי, חצי מהכסף ונקודות השיפור שאספתם נעלמים ולא יחזרו, אז תחזרו לפסל, תנוחו, וקחו ניסיון נוסף.

וכן, במשחקים של FromSoftware תמיד נמליץ שתעזרו במדריכי YouTube, כי תמיד נפספס משהו קריטי וחשוב להתקדמות המשחק.

אחרי כל זה, תגלו עוד כלי לעזרתכם: יד תותבת המשמשת ממש כמו אולר שוויצרי! משוריקנים, גרזן, חנית, להביור ונפצים עד למטריה שתגן עליכם מפני פגיעות. לא חסרות ליד הזו אופציות לעזרה בזמן קרב. תהיו זהירים אבל, היד דורשת תחמושת שנקראת Spirit Emblem, ולכל נשק מספר שונה שמתבזבז בזמן שימוש.

אז אוקיי, מה עם הסיפור?

שוב, שלא כמו במשחקים הקודמים של FromSoftware, ב-Sekiro הסיפור די ברור.

אתם נינג'ה שאביו המאמץ הטיל עליו את המשימה להגן על ילד בעל כוחות מיוחדים, משימה שבה נכשלתם, ועכשיו הזמן לחזור להציל את הילד ולנקום. ופה לדעתי, הקסם של Sekiro הלך קצת לאיבוד. אולי מאחורי הקלעים הסיפור הרבה יותר עמוק ממה שתואר לפני זה, ועדיין חסר לי העומק מעולמות המשחקים הקודמים. האסתטיקה של Bloodborne לדוגמא, לפי דעתי, הרבה יותר מוצלחת ויוצרת עולם יותר מעניין שמכניס אותך לסיפור. אולי מעצם העובדה שהסיפור ברור כל כך אז העולם קצת פחות מרגש.

הפחד מהלא נודע כשנכנסים למשחק חדש ממפתחת שאוהבים, מקביל לסקרנות, ואני אישית נמשכתי והתחברתי יותר במשחקים הקודמים לעולם המשחק.

פה אנחנו עוברים את הסיפור של Wolf (הדמות הראשית), ולא את הסיפור שלנו. אולי אם הדמות הייתה קצת יותר מעניינת מההתחלה היה יכול להיות קל יותר להישאב פנימה, אבל לצערי, לפחות בהתחלה, Wolf הוא קצת אדיש להכל. הקסם של העולם משפיע עלינו פחות כי הוא כמעט ולא משפיע על Wolf בכלל, לפחות ככה זה נשמע מהקול שלו, בין אם תשחקו באנגלית או ביפנית. הסיפור מאחורי הקלעים הוא זה שמחזיק את המשחק מעל אחרים בז'אנר, ולכן לא מאכזב לגמרי.

עוד מהדברים שלא אהבתי היא המצלמה שיכולה להיות בעייתית לפעמים, אפילו ברגעים פחות מתוחים כמו טיפוס על מבנים. כמות הפעמים שיצא לי לקפוץ על מנת לעלות קומה על מבנה והמצלמה החליטה להשתגע… וכן, כשמדובר בקרבות עדיף להתרחק מזירות קטנות. וכן, אני יודע שמדובר במשחק של FromSoftware, וכן זה ברור שזה יהיה קשה, אבל לפעמים באמת יש הרגשה של קושי רק לשם הקושי, ולא באמת משהו שמאתגר מסיבה הגיונית.

אין מקום לגריינד. מה זה אומר בעצם: במשחקים הקודמים מהמפתחת אם הרגשתם מאוד חלשים בהשוואה לאתגר הבא, אז יכלתם לחזור למקומות קודמים במשחק על מנת לעלות רמות, להשיג ציוד בסיסי, תחמושת ושיקויי חיים, ואפילו ללמוד טוב יותר את המשחק, ב-Sekiro זה לא קיים. תחמושת היא משהו נדיר בשטח, לרוב תצטרכו לקנות אותה אצל הבודהא הקרוב, מה שנותן הרגשה לא טובה, גם ככה לא קל להשיג כסף, לפחות בהתחלה, אז זה מאוד כואב לבזבז כסף על ציודי בסיסי כשאתם רוצים ציוד יותר נדיר.

לסיכום

בזמן האחרון ראינו המון משחקים ממוצעים ואפילו פחות טובים (*אהמ* Anthem *אהמ*), וכשכבר התחלתי לוותר על משחקי תחילת 2019, קיבלתי את Sekiro: Shadows Die Twice. המשחק מעולה, לפחות מרוב הבחינות, ובמקומות בהם המשחק פחות טוב הוא מפצה עם משחקיות מהירה וכיפית. עצם העובדה שאין במשחק שום אלמנטים של תשלומים לשם התקדמות, מעלה אותו מעל כמעט כל המשחקים האחרים שיצאו בתקופה האחרונה, במיוחד מ-Activision כמפיצה.

אז מה… עוד לא קניתם? לכו עכשיו. לא תתבאסו.