ביקורות

ביקורת משחק: Mortal Kombat 11 – השלם קטן מסכום חלקיו

בצער ובהרבה כאב, אני מביא לכם ביקורת לאחד המשחקים הכי מצופים של השנה הנוכחית, Mortal Kombat 11. חשוב לציין, אני מעריץ מושבע של הסדרה, עוד מימי Mortal Kombat: Deception ו-Mortal Kombat: Armageddon על קונסולת הפלייסטיישן 2, ואפילו במשחקים הקודמים מהם נהניתי על המחשב.

דבר חשוב לציין, הביקורת כן כוללת ספויילרים לעלילת המשחק, ולכן אם אתם רוצים להימנע מהם – כדאי לקחת את העניין בחשבון.

אז, בואו נתחיל…

מאז חידוש סדרת Mortal Kombat, מפתחי המשחק NetherRealm Studios רק שיפרו עוד ועוד את המשחקיות של כותרי הלחימה שלהם. Mortal Kombat X ו-Injustice 2 היו משחקים מדהימים מכל הבחינות, (למרות כל הפרקטיקה והבלאגן הכלכלי מאחורי הקלעים). והנה, שנתיים אחרי הכותר האחרון שלהם, אחרי שלקחו 100 צעדים קדימה בכל הנוגע למשחקיות וכל מה שקשור לעלילה במשחקי מכות, אנחנו מקבלים את Mortal Kombat 11 וחוזרים 1,000 צעדים אחורה, כדי לפנות מקום ל-Microtransactions, Loot Boxes וגריינד.

לפני שבאמת נתחיל לנתח את המשחקיות, בואו נסתכל רגע על הסיפור והדמויות.

הרוסטר קטן ומאכזב יחסית למשחק עם תקציב כל כך גבוה – 25 דמויות כשחצי מהן מרגישות מיותרות לסיפור, ואפילו לא מיהנות למשחק, ונגיע גם לסיבה מאוחר יותר.

לאחר הניצחון של Raiden והחבר'ה הטובים במשחק האחרון, אנחנו חוזרים לאותה נקודה בה סיימנו בפעם שעברה. הפעם הנבל, המרשעת הראשית במשחק, Kronika, לא אהבה את הניצחון של Raiden ומחליטה כי מאחר והיא אלת הזמן, היא תמחק את האירועים מהמשחקים הקודמים על מנת לאפשר לציר הזמן שהיא מעוניינת בו להתקיים. אבל, ומדובר באבל גדול, עצם העובדה כי היא אלה ועד היום כל האלים היו לצידו של Raiden לא מונעים ממנה מלעשות משהו כדי שהסיפור יתחיל.

וכמובן, היא לא יכולה לעשות זאת לבד, ולכן היא נעזרת בדמויות ה"רעות" מהמשחקים הקודמים. לפחות מי מהם שנכלל ברוסטר של המשחק החדש.

"הרוסטר קטן ומאכזב יחסית למשחק"

מפה, הזמנים מתחילים להשתבש והצירים מתנגשים ויוצרים מציאות שבה דמויות מוכרות מהעבר, טובות ורעות, מגיעות על מנת להילחם בקרב האחרון להישרדותן. כאן העלילה לוקחת את הסיכון – אבל אני נשארתי בפנים, כי הייתי חייב לראות את אחת מהדמויות האהובות עליי, Barake, חוזרת לקרב. ככה או ככה, זה בערך היה השלב שבו ההתלהבות שלי התפוגגה.

הסיפור מכניס את עצמו למקומות שמרגישים (סלחו לי) כל כך מטופשים, כשאפילו בעלילת סרט של סטיבן סיגל יש יותר היגיון! הנה, עוד לפני שהספקתי למצמץ, תוך 4 שעות משחק בערך (כולל כמה הפסדים) – והסיפור נגמר.

Raiden ו-Liu Kang משתלבים כדי לנצח את Kronika, אבל, היא הספיקה למחוק את הזמנים ולהתחיל הכל מההתחלה… ועכשיו בהתאם לסוף אותו קיבלתם, הדמויות אחראיות על להתחיל הכל מחדש. לא חשבתי שאזכה לראות בחיי סוף משחק כל כך חסר משמעות. לא סוכם כלום, כשפשוט אמרו לנו "יאללה מההתחלה", מרגיש כמו עצלנות. ליצור סיפור קצר וטיפשי, רק כדי לסמן וי ולאפשר לחובבי הסינגל-פלייר להיות "מירוצים". מרגיש כאילו המפתחים ניסו לצאת לידי חובה, ובדרך הרסו את כל ההייפ שהצליחו לבנות בשנים האחרונות בקצת פחות מ-4 שעות.

ושוב, אני מעריץ של הסדרה, וקשה לי לכתוב ולשתף את כל זה, אבל זה לא הסוף לצרות שלנו.

אז, איך הגיימפליי?

לא גרוע, אבל גם לא מוצלח במיוחד כמו שקיוויתי שיהיה.

קצב הקרבות ירד במחשבה שזה יתן ספין טקטי לקרבות, אבל הירידה במהירות מורידה גם מהריגוש ומגבירה את התסכול. יש דמויות שהטווח שלהן כל כך מצומצם בהשוואה לאחרות, ככה שהרבה מהקרב בזבזתי על מכות קצרות באוויר עם מה שהרגיש כמו גדמים ולא ידיים. דמויות בעלות נשקים כמו Baraka, Scorpion או Sub-Zero לדוגמא, מרגישות הרבה יותר יעילות מדמויות כמו Sonya, Blade ו-Johnny Cage.

"ושוב, אני מעריץ של הסדרה, וקשה לי לכתוב ולשתף את כל זה, אבל זה לא הסוף לצרות שלנו."

ובחזרה לרוסטר…

25 דמויות, כל דמות בעלת 2 וריאציות לחימה (שמרגישות פחות או יותר זהות, ולפעמים גם הוריאציה הנוספת לא יעילה בשום סיטואציה). לכל דמות אופציה לבנות לעצמכם את וריאציית הלחימה המתאימה והנכונה לכם, ולשנות את מראה הדמויות. ואם כבר עסקנו במראה, אז לכל דמות כ-30 סקינים שונים – זה אולי נשמע מדהים, אבל מהר מאוד מבינים שההבדלים בין הסקינים מסתכמים בעיקר בצבע, כשהאופציות להלבשה וציוד שונה מצומצמות לכ-3 אופציות לכל דמות, כלום ושום דבר לעומת מה שהורגלנו אליו ב-Injustice 2 (מזכירים, אותה המפתחת).

באותו עניין, נמאס להרגיש שהמפתחים משתמשים בתרגילים מלוכלכים כדי להוציא עוד כסף מהשחקנים. כשהמשחק רק עולה, הדמות Frost מוצגת לקנייה בכ-25 ש"ח, אבל מה שלא אומרים לכם הוא כי אם תסיימו את הסיפור (המאוד קצר) תוכלו לפתוח אותה בחינם.

אז מה, הכל רע, אפשר?

"באותו עניין, נמאס להרגיש שהמפתחים משתמשים בתרגילים מלוכלכים כדי להוציא עוד כסף מהשחקנים."

כן ולא. למרות כל הרע שבמשחק, יש גם לא קצת טוב. בכל מה שקשור לסיפור, לגמרי היו סצנות שדגדגו לי בעצם הנוסטלגיה והחזירו אותי קצת לתקופת הפלייסטיישן 2, והקרבות, למרות שלא מוצלחים כמו במשחק הקודם, עדיין מרגישים טוב. כשאתם קרובים למוות ומצליחים לשחרר את ה-Fatal Blow, מקבלים הרגשה טובה של ניצחון. אני ממש לא חושב שצריך לוותר על המשחק לגמרי, אני פשוט חושב שצריכים להיות כנים עם הביקורת, כשממש לא צריך להלל אותו עם ציונים גבוהים כמו שאפשר לראות אצל רוב אתרי הביקורות הגדולים בעולם.

אולי כדאי לחכות עוד קצת, חצי שנה או אפילו קצת יותר, כשהמשחק כבר יגיע אלינו עם DLC שכולל את הדמויות, והכי חשוב, כשהמחיר ירד, ורק אז אני יכול באמת להמליץ לקנות אותו.

בסופו של דבר כמובן שמדובר רק בדעה שלי, ואם אתם אוהבים את הסדרה ולא רוצים לוותר, מה אני שאגיד לכם אחרת?

אבל אני התאכזבתי. כואב לי לחשוב שאחת הסדרות האהובות עליי הפכה לשאריות ממה שהייתה פעם, אז כן, אני מרשה לעצמי לכעוס כי זה מוצדק, ולנו בתור לקוחות ושחקנים נאמנים, לדעתי, מגיע יותר. המפתחת מבטיחה עדכונים, ולשפר את כל מה שקשור לגריינד, אבל לפחות עד אז, לי אין מה לחזור לשחק בנתיים.